Profesjonalny psycholog z Lublina. Sprawdzona pomoc psychologiczna w Lublinie.

System Abhidhammy

Jeśli na przykład ktoś jest w trakcie namiętnego miłosnego aktu, gdy pożądanie wydaje się wszechogarniające, to – według Abhidhammy – gdyby zdołał prześledzić bliżej każdy kolejny stan psychiczny, dostrzegłby, iż pożądanie przeplata się z niezliczoną liczbą innych odczuć, które przychodzą i odchodzą. Nie tylko stany psychiczne zmieniają się w sekwencjach kolejnych chwil, zmieniają się również przedmioty odczuć. Chociaż ktoś może sądzić, iż podczas aktu miłosnego skupia wyłącznie swą uwagę na kochanku, dokładne zbadanie strumienia świadomości tej osoby ujawniłoby, że wiele innych obiektów zajmuje jego umysł i zmysły. Mogą to być różne przyjemne odczucia, różnorodność dźwięków dochodzących z daleka i z bliska, zestaw zapachów, smaków i wizji. A ponadto przypadkowe wspomnienia, przyszłe plany oraz inne myśli mogą mieszać się z tymi przedmiotami odczuć.

Według Abhidhammy – poza przedmiotami pięciu zmysłów – istnieją także myśli: to znaczy sam myślący umysł jest traktowany jako „szósty” zmysł. Tak jak dźwięk czy widok mogą być przedmiotami stanów psychicznych, tak i myśl – na przykład: „Muszę usunąć śmiecie” – może być przedmiotem psychicznego stanu awersji. Każdy stan psychiczny składa się z zestawu własności, zwanych elementami psychicznymi, które łącząc się ze sobą nadają mu własny charakter.

Omawiany tu system Abhidhammy wyszczególnia 53 kategorie takich elementów psychicznych: w innych gałęziach buddyzmu liczba ta sięga 175. W każdym poszczególnym stanie psychicznym występuje jedynie pewna część, podgrupa elementów. Niepowtarzalne cechy każdego stanu psychicznego są określane przez elementy, z jakich się składa. Na przkład stan niechęci do usuwania śmieci miałby bardziej złożony układ elementów niż prosta awersja: z awersją łączyłby się tuzin lub więcej elementów, takich jak mylne postrzeganie tego, czym jest naprawdę usuwanie śmieci. Stany umysłowe przebiegają zgodnie z istniejącymi prawami i w sposób uporządkowany. Tak jak w psychologii zachodniej, teoretycy Abhidhammy sądzą, że każdy stan psychiczny jest wynikiem częściowo wpływów biologicznych i sytuacyjnych, w uzupełnieniu do nośnika pochodzącego z uprzedniego momentu psychologicznego. Każdy stan z kolei określa specyficzne połączenie elementów w następnym stanie psychicznym.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.