Profesjonalny psycholog z Lublina. Sprawdzona pomoc psychologiczna w Lublinie.

Problem humanizacji konsumpcji

Problem humanizacji konsumpcji i przystosowanie jej do rzeczywistych potrzeb człowieka jest sprawą bardzo trudną. I to nie tylko dlatego, że wymaga ona walki z tyranią produkcji i irracjonalnej reklamy, ale również dlatego, iż konsumpcja jest pewnym rodzajem mechanizmu obronnego: chociaż to ostatnie twierdzenie brzmi dość nieprawdopodobnie, wynika ono logicznie z koncepcji psychoanalitycznej. Człowiek często kupuje samochód, papierosy czy modne ubranie nie dlatego, że towary te sprawiają mu przyjemność, lecz dlatego iż redukują one lęk. Aktywne uczestnictwo w procesie konsumpcji, czynność wyboru produktów w magazynach, gromadzenie nowych rzeczy pozwalają człowiekowi zapomnieć o jego samotności i pustce, o braku miłości i niezależności osobistej. Są zwykłym mechanizmem obronnym. Zgodnie ze swoją kliniczną postawą wobec rzeczywistości, psychoanalitycy traktują konsumpcję nie tyle jako źródło przyjemności, lecz jako sposób unikania przykrości, jako metodę redukcji neurotycznego lęku.

Aby poglądy te stały się bardziej zrozumiałe, chciałbym przedstawić stosunek przeciętnego konsumenta do palenia papierosów. Mimo iż badania naukowe przeprowadzone w ciągu ostatnich lat dostarczyły niezbitych dowodów, że nikotyna wpływa niekorzystnie na zdrowie człowieka, miliony ludzi palą papierosy. Zgodnie z mądrością obiegową, palenie ich sprawia człowiekowi przyjemność: dlatego woli on ryzykować utratę zdrowia niż zrezygnować z tej przyjemności. Zdaniem Fromma twierdzenie iż papierosy dają satysfakcję, jest zwykłym mechanizmem obronnym zwanym racjonalizacją. Człowiek z reguły pali, aby zmniejszyć lęk wywołany przez konflikty i frustrację, aby zredukować wewnętrzne napięcia. To nie przyjemność, ale lęk jest motywem palenia papierosów, używania narkotyków czy spożywania alkoholu. Zatem kompulsywna konsumpcja pozwala człowiekowi przystosować się do warunków społecznych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.