Profesjonalny psycholog z Lublina. Sprawdzona pomoc psychologiczna w Lublinie.

NATURA ORGANIZACJI CZ. II

Urzędy w biurokracji mają nie tylko jasno określony zakres odpowiedzialności, ale i własną organizację nazywaną hierarchią, w której każdy urząd jest nadzorowany przez urząd zajmujący wyższą pozycję w strukturze władzy. W większości dużych organizacji hierarchia ma postać piramidy, w której więcej władzy przypada w udziale mniejszej liczbie jednostek znajdujących się na szczycie, a mniej – większej liczbie jednostek na niższych poziomach. Większość ludzi zdaje sobie sprawę z istnienia hierarchii w ich organizacjach.

Większość organizacji posiada skomplikowany zbiór przepisów i regulacji kierujących zachowaniem pracowników. Mają one najczęściej formę pisemną i są podstawą wielu decyzji podejmowanych przez organizację. Przepisy i regulacje tworzone są po to, by wprowadzać element stabilności i przewidywalności do działań biurokracji.

Biurokraci traktują zazwyczaj każdego „klienta” organizacji jako „sprawę”, a nie osobę. Biurokrata powinien być odpersonalizowany i podejmować działania na podstawie przepisów i regulacji ustalonych przez organizację oraz precedensów: nie powinien kierować się osobistymi uczuciami. Interakcja z klientem powinna odzwierciedlać urzędową rolę biurokraty.

Działania organizacji są komunikowane i rejestrowane w formie pisemnej. Dokumentacja jest uzupełniana i przechowywana jako środek służący do kierowania przyszłymi działaniami. Spisane dokumenty są najistotniejsze dla organizacyjnej pamięci biurokracji. Typowy zarzut „o zalewie papierków” w biurokracji wynika właśnie z owej potrzeby pisemnego dokumentowania każdej sprawy. Dokumenty – uporządkowane najczęściej w kartoteki – ułatwiają pracę organizacji w razie zmian personelu czy jego nieobecności.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.