Profesjonalny psycholog z Lublina. Sprawdzona pomoc psychologiczna w Lublinie.

Cechy charakterystyczne gier symulacyjnych – kontynuacja

Obecnie możemy połączyć już wszystko to, czego dowiedzieliśmy się o motywacyjnych właściwościach symulacji, gier oraz naszych reguł wzmocnienia. Powinniśmy już umieć opracować syntetyczną strategię nauczania wyższego rzędu, uwzględniającą wszystkie te właściwości. Przedtem jednak spróbujemy się przekonać, czy nie zapomnieliśmy tego, co stanowi istotny wkład Maslowa do strategii nauczania, opartych na regułach wzmocnienia pozytywnego.

Ważne jest tu to, że nawet jeśli już opracujemy taką strategię, to z pewnością znajdzie się kilku uczniów, którzy ani nie będą uważali, ani też w należyty sposób uczestniczyli w lekcji. Pojawi się zatem problem, co należy robić, aby jednak wzbudzić w nich motywację do nauki. Jeśli zajęcia nie przyciągną ich uwagi i nie zachęcą do uczestnictwa w lekcji, to czy należy ich do tego zmuszać w nadziei, że jeśli nam się to uda, to uczestnictwo stanie się w końcu dla nich czymś wzmacniającym?

W tym momencie przychodzi nam z pomocą Maslow. Jego koncepcja hierarchii potrzeb podsuwa nam pytania: Czemu gra w Wyścigi Gratów czy w grę legislacyjną nie jest dla Twego ucznia wzrhocnieniem? Może jest zmęczony, głodny, może jest przeziębiony, może boi się popełnić błąd, może czuje się obco, itp. ? Czy ma sens nalegać, by brał udział w tych zajęciach, jeśli ma jakieś inne nękające go kłopoty? A może dałoby się tak zmodyfikować te zajęcia, by uczestniczenie w nich zaspokoiło jakoś jego konkretne potrzeby? W jaki sposób zindywidualizować mu zajęcia? Inaczej mówiąc, jak można by zmienić charakter czynności oraz warunki wzmacniania, by zwiększyć jego szanse na to, iż uzyska wzmocnienie za takie zachowania w zakresie skupiania uwagi i uczestnictwa, na jakie’ go w danym momencie stać? Czy może zmieniać mu stopniowo charakter zajęć tak, by po pewnym czasie przestał się już czuć obco? By uznał za wzmocnienie to, iż wie i rozumie.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.